|
|
|
|
Resultatet
blir en drastisk, rå och mörk poesi, med stråk av intensivt
psykologiskt ljus. De berättande och allegoriska inslagen, om två
pojkar på en väg, en gammal groda, om barnahuvuden som sticker
upp i ett gökbo, om självporträtt som huvudfoting, pekar
på medvetet surrealistiskt lekfulla drag. Men i botten av allt
ligger det allenarådande och hemlighetsfulla naturlandskapet.
Åskan ligger alltid på lur, som borde vi skynda oss hemåt
medan tid är. Det underbara är kort, ögonblicket efter
regnet gör allting mycket klarare. I målningen ”Åskregnet”
blänker ladan i landskapet som en vattendränkt sten. Och i
diptyken ”Källan – åskregn, hagelskur”
syns ett blundande eller sovande kvinnoansikte genomsköljd av torrskogens
underströmmar av vegetation, källådror, arketypiska
drömmar. Hans Wigerts bilder, slår det mig igen, är
som hämtade direkt ur våtmarkerna. En färskvara med
naturen kompakt närvarande. Ögonblicket senare förvandlad
till en magisk saga om vårt bräckliga rede i landskapet.
Jan K Persson
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
volym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hans
Wigert
Galleri Utås, Husum -10 aug.
Målaren
och grafikern Hans Wigert har sin sommarvistelse sedan många år
i Grundsunda, strax norr om Husum. Fjärran från storstan
låter han sig sjunka ner i den norrländska naturen, ner i
drömmar, visioner, allt från myrlandets grodperspektiv till
fågelutsikter från spretiga talltoppar. Från tidigt
vårslask till kanske den första höststormen. Wigert
är en modern naturromantiker som inte låter idyllen överlappa
det raspiga och oroande, tvärtom bygger han målningar som
vänder han avigsidan utåt som för att låta våra
ögon tvätta bilden av våra invanda bilder av landskapet.
Det handlar kort och gott om visuella reningsbad.
|
© Hans Wigert/BUS 2003 |
|
©Hans Wigert/BUS 2003
|
|
|
|
|
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
På Galleri
Utås, ett litet sommargalleri som Margareta Olofsson driver och som
det är värt mödan att leta sig fram till en bit från
E4, visar han ett tjugotal målningar och en handfull akvarellgrafik.
Wigerts bildvärld är som hämtad direkt nere från kanten
av sjön, full av dy, snårigheter, fiskade upp ur nattens mörka
hägn med handen skylande som om de ännu inte hunnit vänja sig
vid ljuset. Som nyss framkallade bilder som inte hunnit torka. Som en medveten
överexponering, som väntar han flera steg längre på det
rätta ljuset, det ljus som han vet finns i vårt medvetande och
i vår förväntan. Motiven, om det så är lökplantor
i trädgården eller ett fågelrede, blir omvandlat till metamorfosiska
berättelser med poetiska och symboliska överlagringar där människan
alltid är närvarande. Hans sätt att måla, skenbart kantigt
och valhänt, är verkligen särpräglat Wigerskt. Det som
ena ögonblicket verkar kärvt och grovhugget är sekunden senare
erotiskt känsligt och sensuellt. Han låter inte bara nöja
sig med motivet som det ser ut, han skrapar upp ytan, snarare smeker än
gräver sig in i det för att se vad som finns bakom. Och jag tror
att det är detta omedelbara bruk med måleriet, där både
sår och läkning verkar ske samtidigt, som frambesvärjer det
dramatiska och mångtydiga.