|
|
Carl
Olof Tronje
Box Kraftverk - 17 augusti
I Caféet
på Box visar Carl Olof Tronje en sparsmakad utställning
av åtta datorbearbetade fotografier.
Det handskrivna
ordet är också en bild, uppbyggd av estetiska,
formmässiga element. Den som inte kan förstå den språkliga
innebörden i exempelvis arabisk skrift, kan njuta och fascineras
av den konstnärliga utformningen.
Samma gäller i den österländska kalligrafin. I vår
tid har tecknet och teckenspråket fått flera och inte minst
kritiska dimensioner.
Vi översjöljs dagligen av och har svårt att se vad som
är äkta
och vad som är falskt, vad son är på allvar och vad som
är på lek.
Graffitin, till exemel en renodlad visuell komunikation utan ambitioner
på språklig tolkning. Vad skiljer då den språkliga
underbyggda teckenskriften från bilden, från det visuella
teckenmotivet i ett fotografi, i en skulptur, en stadsvy?
Tronje placerar fragment av teckenskrifter över bilder av antika
skulpturer, klassiska målningar och byggnader. Det uppstår
en dubbelprojicering av språk. Det handskrivna tecknet mot
det ställföreträdande eller symboliska teckenmotivet, som
i sin tur består av en mängd dolda meddelanden.
Tecken på tecken, och kommunikationnen upphör, kanske.
Frågor uppstår, om tecken och språk, om konst, kultur,
kommunikation. Hur ska vi förstå?
Det ligger en antydan av kritik av tecknet i sig i Tronjes fotografier.
När graffitin slagit undan benen på teckenskriften som intelektuellt
- visuellt språk, då återstår kanske inte annat
än att börja lära sig stava på nytt.
Eller lära sig se, på nytt.
Text Jan K Persson
Foto Mats de Vahl
|
|