Det som också griper tag är att det verkar så länge sedan människorna och kulturlandskapet existerade. En tid av enkelhet, av "obrända", naturliga människor. Ett faktum som kan väcka känslor av vemod eller nostalgi till liv. Till det kan tilläggas att när bilderna exponerades fanns det knappast något vemod, ingen nostalgi, utan bara livet, här och nu.
Som sagt, Sune Jonssons (Hasselbladspristagare 1993) fotografi är välkänt. Men på en viss nivå, oavsett det är måleri, fotografi eller någon annan uttrycksform- tål det att ses igen, och igen. Därför att nya aspekter framträder, nya betydelser i form, ljus och mening. Så är det med Sune Jonssons bilder och medan tiden obönhörligen tickar fram blir bilderna allt angelägnare. Många unga människor skulle behöva se bilderna, men kanske inte bara ungdomar utan även vissa politiker, t.ex. -varför inte landets migrationsminister. Bilderna visar en levande historia, och kan ge en förståelse till dagens svenska samhälle som snabbt håller på att omformas. Men de kan också bilda underlag till att ställa frågan om det är en helt bra förändring, eller om det kan diskuteras.
Jan Grubb