|
|
top |
|
|
Lars Nutti
Goabdes som den samiska trolltrumman kallas är schamanens eller
nåjdens främsta verktyg. Trumman är oval och ofta av
björkvril. Den är överspänd med garvat slätt
renkalvskinn som man målat symboler på, föreställande
ren, älg, sol, och gudar. Med hjälp av trumman kan nåjden
färdas ut i andevärlden, besöka både avlidna och
gudar och med hjälp av trummans visare få en uppfattning
om hur olika ärenden ska utföras. Trumman kan t.ex visa vilka
offer gudarna önskar. Här på utställningen visas
två trummor : en stor på 170 gånger 100 cm. målad
av herrarna Pirak, Nutti och Lindström sommaren 1996. En händelse
som förevigades på film av Caj Enqvist. En film som också
visas i videorummet.
Den trumma som ändå drar åt sig mest uppmärksamhet
är Jon Tomas Utsis. Den är mer i naturlig storlek, ungefär
stor som ett människohuvud och innehåller en visuella sida
med i det här fallet fem st. horisontala ” våningar”
, en indelning som f.ö. är typisk för den nordnorska
stilen. Våningarna innehåller de döda längst ner
samt gudarnas värld överst. Därimellan utspelar sig de
levandes varelsernas värld. Jon har mycket stor respekt för
just trumman och menar att den kan göras enbart i sällsynta
fall. Hantverket är anslående men imponerar också i
sin säkerhet och klarhet i formen. Dessutom finns en styrka i innehållet
som inte lämnar någon betraktare oberörd.
Midlandas
nya utställning är en samling verk av den samiska kulturens
skarpaste konsthantverkare. Den imponerar genom sin hantverksskicklighet,
konstnärliga formulering och andliga innehåll. En konst där
traditionen framhålls istället för att förnekas,
och där arvet från föregångarna i blandning med
förnyelse ger en estetisk säkerhet men även stor livsglädje.
Jan Grubb
Text
och foto
På utställningen finns även en intresseväckande bildserie
som den som den tyske konstnären Gustav Hageman tog iniativ till.
Hageman levde under många somrar tillsammans med samerna i Könkämä
där han fascinerades av deras skicklighet med att rista i horn. I
samband med det kom han på en idé att låta dem rista
med kniv i kopparplåtar och sedan trycka dem. I boken ”Das
leben der lappen” finns över hundratjugo bilder som är
gjorda på det viset. En del av de bilderna finns här på
utställningen.
En märklig teknik är Ellen Kitoks rotslöjdsarbete. En av
hennes korgar kan ta uppemot sex veckor att göra, då borträknat
allt arbete med att samla in de toppiga rotskotten. Rotskotten ska tas
när saven stiger eftersom färgen skiljer sig åt beroende
på när man tar dem. För att få den här milda
vackra färgen ska det göras ungefär nu. Därefter återstår
att spänta upp det till fibrer, tunna som sytråd. Sedan börjar
en flätning som tar veckor innan allt är klart. Det är
påfallande mjuka och organiska former och naturligtvis fjärran
från trendigt designspråk.
© Bengt
Linsrtöm/BUS 2003
Ellen Kitoks-Andersson
Resa
i Lappland
Midlanda
konsthall 14/6 – 17/8 2003
Ellen Kitok-Andersson,
Gustav Hageman, Bengt Lindström, Lars Nutti,
Lars Pirak, Nils Nilsson Skum, Jon Tomas Utsi
En konstaterande
som kan göras när man ser på exposén över
samiskt konsthantverk är att den har sitt ursprung både i
en andlig, och en i högsta grad funktionell värld. I Ellen
Kitoks sfär finns den kvinnliga mjukslöjden med sina förvaringskärl
utförda i björkrot som ett exempel på det senare, likaså
finner man den magiska trumman, utförd av Jon Tomas Utsi som ett
exempel på det förra.
Bengt Lindströms målningar innehåller även en
del av den magi som inte sällan förknippas med det samiska,
även om hans oljor framförallt i sin lössläppta
form kombination med en eruptiv färg är en bra bit från
den samiska traditionen .
Förutom de tre finns på utställningen en stor samling
av Nils Nilsson Skums bilder som både berättar om den unike
mannens värld, men också om den vilja till spridande om samisk
kultur som kanske än mer var hans signum. De här konstnärernas
verk är de som framförallt bidrar till att skapa intressanta
spänningar i en förövrigt sammangjuten helhet.
|
|
|