volym | |||||||||||||||||||||||||||
8 sel NIC
LANGENDOEN Härnösands
Konsthall Text: Torgny Åström Nic Langendoen
undersöker vår tillvaro med andra verktyg och för andra
värden än de vetenskapen någonsin kan gripa eller begripa.
Utgångspunkter för hans vackra utställning på
Härnösands Konsthall är åtta platser med sina sel,
Åmsele. Siksele, Rusksele, Mårdsele, Vormsele, Björksele,
Strycksele och Vindelgransele.
|
De
geometriskt strama skulpturerna markerar med sina kryss den valda plasten
i landskapet, platsen där nybyggaren kunde slå sig ner. Här
strömmade intrycken samman.
|
Framför den tomma duken har intrycken fått spela fritt. Sakta har bilden fyllts av infall, vilka ingen vet varifrån de kommit. Var allt bara en lek eller hade det faktiskt något med ”platsen” att göra? Vad spelar det för roll? För betraktaren är det i varje fall en lustfylld lek att stiga in i bildens möjligheter och låta likheter träda fram, som när man tittar på fuktfläckar eller sommarmoln.Men vattenytan finns där och den sakta rörelsen, men också en värld under ytan eller i ytans spegling av det ovanför och ett där bortom. I bildens djup öppnar sig nya världar. |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Nic
Langendoen skriver Den
givna rörelsen |
|
|
Hur kan vi veta att bilden är färdig? Kunde inte helt nya impulser lika väl ha fått ge helt andra avtryck? Vad hade det betytt för bilden? Om det vet vi ingenting. Nu har konstnären släppt ifrån sig sin bild. Det vet vi. Nu får den leva sitt egna liv i mötet med oss. Kanske går vi bara förbi. Bilden öppnar sig inte för något samtal den gången. Kanske blir vi istället indragna i bildens öppningar, mot glömda förnimmelser. |
|
Blandteknik?
Först den vita uppspända duken, så några transparenta
drag med akrylfärg eller oljefärg, förtunnad. Till det några
kompakta ogenomskinliga skikt, en markering med kol, några drag med
pastell och bilden börjar sin egen berättelse. Rum öppnas
bakom rum, likheter föder likheter. Sammanhang uppstår. - Kommer
du ihåg? - Har du hört berättelsen om ...? Det blir som ett slags romantiskt landskapsmåleri, men utan den obligatoriska horisonten. Det väcker klanger i våra minnesrum. |
|
Vid
vernissagen dansade Anna-Tora Jonsson till Nic Langendoens egen musik, en
suggestiv ljudkomposition med vattnets klanger. Målningarnas struktur
och vattnets speglingar och rörelser fick då ett nytt uttryck
i den nästan viktlösa kroppens koreografi fram till då det
röda midjebandet löstes och formade cirkeltecknet för sel
och vattenljudet tonade ut. Härnösand Konsthall har fått förmånen att hysa detta poetiska västerbottniska uttryck en kort tid, innan allt söker nya konstellationer i februari - mars på Skellefteå museum. Torgny Åström |
|||||||||||||||||
Nic
Langendoen skriver: De
sammanhängande ytorna |
|||||||||||||||||||||||||||
Ordet sel kan, enligt svenska akademins ordlista, bl.a. betyda lugnvatten i älv, ett vattendrag som flyter stilla och i brett lopp. Formen sele finns i flera ortnamn. | |||||||||||||||||||||||||||