Ola Lind samtalar med rytmobilerna upp_pil |
|||||||
volym | |||||||
Man behöver
knappast gå in på tekniska detaljer, även om det är
just det tekniska tillvägagångsättet som omedelbart slår
en med häpnad. Man vet ju inte heller hur skogens myriader av växande
går till, eller vad som får fåglarna att frambringa
sina läten i trädtoppar. Den organiska naturen, son vi känner
den, är knappast ett laboratorium som vi går in till med mätinstrument
i ryggsäcken. Det är upplevelsen vi vill känna. Men i det här fallet är det inte det destruktiva sammanbrottet som gäller. Tvärtom inbjuder Cardell till ett konstruktivt och fantasieggande utbyte, även om det inte saknas fallgropar. Jag ser rytmobilerna som ett audiovisuellt spel av slump och beräkning, vilket inbjuder den enskilde betraktaren –medaktören eller flera till improviserade föreställningar. Det som först verkade så nära och välbekant, skogen, fåglarna, visar sig snart mycket främmande och artificiellt. Det hela övergår till en underlig skrämmande och absurd iscensättning, av transformerade spökfigurer av klanger och skrik, där ljuden inte gestaltas utan i själva verket är gestalterna. Det är samtidigt roligt och oroande. Rytmobilerna pekar knappast ut mot det välkända landskapet, snarare bråkar de och har sig inåt i en kakafonisk och vansinnig dans. Men när besökaren tar foten ifrån förbindelsen stannar allt upp stilla som i ett främmande, surrealistiskt museirum. Det hela utvecklas till ett kammarspel ”endast för förtryckta”, en sorts imploderande föreställning. Extas och stumhet, inget emellan, mera än detta avgörande steg. Text Jan K Persson
Jan Cardells hemsida http://www.algonet.se/~jancard/
|
|
||||||