Egentligen är
deras samverkan med text, bild, spel ett uttryck för något kongenialt.
Eller mer musikaliskt uttryckt; ”soulbrotherskt”
Bokens bilder, som också finns på utställningen, är
gjorda i ett tekniskt förfarande som innehåller flera intressanta
steg .
Först har han arbetat med fotografi för att senare övergå
till digital bild (photoshop) och till slut tonplåt med övertryckande
färg. Ett kanske väl omständigt framställningssätt
kan tyckas men samtidigt kan det vara uttryck för lusten till något
nytt. Till förnyelse. Motiven är hämtade från flera håll
och är mest fragment; som en närbild på ett gammalt lås
eller en detalj på ett trästycke där någon skurit med
en kniv, något nu mycket svårtytt eller helt obegripligt.
Något som slår mig är att utställningen är som
utförd i två delar. Dels det digitala, men också de gamla
nästan uråldriga bilderna och då först med syfte på
material och teknik. Förutom de femton fotogravyrerna finns t.ex en serie
på ett tjugofemtal målningar där färgen domineras av
guldockra och bränd sienna med linolja och tjära som bindemedel.
Alltså: trä och jord. Färgen är pålagd i grova,
breda drag, med spackel och penslar. Nånting ursprungligt som han kallar
för Något-Någon. Rytmiskt utfört med tydliga bågar
och samtidigt med en koncentration av motivet mot dukens mitt. Det kan se
ut som masker eller andar från svunna världar. Från tider
där magin aldrig var långt borta och stenar bar på hemligheter
som kunde beröra människans innersta kärna. Det är på
sätt och vis både en kommentar till tidens gåta och vad en
bild är. Och visst, ibland är bilden en gåta som man måste
fylla själv med sin egen hemlighet. Kanske blir de allt eller ingenting.
Från de små bilderna på ca. 20 cm. i fyrkant kan man se
på de större som också innehåller koncentrerade motiv
men nu i arrangerade i grupper på två, fyra eller sex bilder.
Ordning, rättframhet och på gränsen till symmetri, men utan
perspektiviskt synsätt. Som ekon av ett visuellt klotter; som når
fram ända till idag. Det som ännu inte riktigt kan ses får
man själv fylla i.
Text och foto: Jan Grubb
Tomas Tidholm f.
1943, författare. Arbrå
Ola Granath f. 1939 , bildkonstnär, Hudiksvall