|
|
|
|
Bengt
Edgren berättade vid invigningen att ”redan vid första
besöket på olycksplatsen kunde jag inte undgå att också
se skönhetsvärdena i förödelsen, men jag skämdes
inför mig själv för de känslorna”. Tanken dök
upp att händelsen ändå borde kunna få sitt konstnärliga
uttryck och inte bara bli ett försäkrings- och restaureringsärende.
Mats Caldeborg kontaktades, konstnären i Nordmaling, som ofta rör
sig nära myterna, i gränslandet mellan ord, bild och ting. Hans
sätt att närma sig uttrycken har alltid varit fyllda av sköra
vibrationer. Tomrummet och det kalligrafiska tycks vara hans bästa
vänner. Skulle han också klara ett uppdrag som det här?
Förväntan var stor.
Vernissagen började
i utställningsrummets mörker och tystnad med en dans av eldgnistor,
styrda av en grupp svartklädda jonglörer med forsforiserande
kulor. I samma tystnad tände sedan sakta ett ”väsen”
i hög hatt rader av levande ljus.
Ur utställningsrummets
mörker träder så småningom allt fler små
bearbetningar av branden fram. Många vackra, några skrämmande.
Det hela blir allt svårare att hålla samman till någon
avsikt och mening. Det är som om utställningsuppdraget gått
konstnären förbi. Jag hade långt mycket hällre
velat få varit med och sett alla trevande försök eller
hört alla vaga idéer just finna sina ord. Nu har något
stelnat för fort och för ofullbordat, men texten lever. Det
är konstnärens egen katalogtext som ger den största behållningen.
Men också med den föremålsfyllda delen av utställningen
kan vi nog ändå bearbeta vår saknad och få det
försvunna att leva i oss på ett nytt och annorlunda sätt.
TORGNY ÅSTRÖM
Text och foto
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
volym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
om
eld
en utställning av
Mats Caldeborg
Länsmuseet
Västernorrland,
Härnösand, 14/6-7/9 2003
Text och foto
Torgny Åström
Det var med
stor förväntan jag den 14 juni tog mig till vernissagen av
Mats Caldeborgs utställning om eld på Länsmuseet Västernorrland.
Denne mycket intressante konstnär hade fått i uppdrag av
museichefen, Bengt Edgren, att ”göra något” i
utställningshallen utifrån den tragiska händelsen för
ett år sedan, då den kringbyggda Ångermanlandsgården
på muséeområdet eldhärjades.
|
©Mats Caldeborg/BUS
"2003
|
|
©Mats Caldeborg/BUS
2003 |
|
©Mats Caldeborg/BUS
2003 "Krusefix"
|
©Mats Caldeborg/BUS
2003 "Ljusbord med bronsstakar" |
©Mats Caldeborg/BUS
2003 "Figur" |
|
|
|
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mats Caldeborg ”startade
tiden” genom att sätta igång en mentometer, placerad på
en av de brända trapporna från Ångermanlandsgården
och därefter läsa sin filosoferande text om eld. För kommande
besökare finns en inläsning av den texten att höra om man placerar
sig på de röda märken som angetts på golvet. Över
samma golv svävar och en fågel gjord av fynddelar. En lysande svängande
glödlampa kastar tillsammans med fågeln magiska golvskuggor. Vi
försätts i gränslandet mellan trolleri, magi och rit. Tecknet
för hus återfinns på flera håll i utställningsrummet,
som laddats med någon slags svart magi, med altarbord av brända
rester, av krucifixlika assemblage och av sorgsna små hopkrupna figurer.
I en ring står några silvrigt gjutna stövlar och skor. I
en pelare hänger en ”Stjärnsäck”, en ränsel,
med ljusglimtar i fickorna. Vi hittar en båt av bränt gräs
med en trädliknande mast, en plåtbalja med en liten ö, en
näverbit, några flaskor med bladguld, en nyckel osv. Kanske är
det rester från brandplatsen. Sex glasfönster stirrar blekt från
en tom vägg, som ett slags bild för de fönster som ”är
ett titthål ut mot värden”, som Caleborg själv skriver,
men ”där ingen utsikt finns, därför att det inte längre
finns något fönster”.