upp_pil

Hans Arvidsson
Sofia Linde

Rådhusets Konsthall, Ö-vik (till 2 nov)

Poetiska collage och expressioniskt naturlyrik fyller Rådhusets Konsthall under oktober.
Sofia Linde, uppvuxen i Ö-vik, har nyss gått ut Gerlesborgs konstskola i Stockholm och presenterar sig här för sin hemmapublik. Hon kallar sin utställning ”Pricken över sofia” vilket direkt ger hennes lätta och humoristiska inställning. Hon skriver: ”Det vilar en prick över människan. Vi går omkring i världen med våra mycket betydelsefulla liv. Som små prickar rör vi oss och bestämmer oss för vad som är viktigt, exempelvis: bestämmer minnen till materiella ting.” Genomgående visar hon underfundiga släkt- och familjebilder, målningar och collage med inslag av organiska fragment från växtriket, blommor, fjärilar. Lekfullhet, associativa språng mellan allvar och humor. Roliga titlar ger oväntade ingångar:
”En av 19” – ”Varför inte säga fyra” – ”Ny börjare” –
”Dr. Mögel”. När jag tittar närmare på den sistnämnda målningen tycker jag mig känna igen Samuel Beckett fast det kanske rör sig om en nära släkting. Sådana oväntade öppningar, att hon arbetar med antydningar och dubbla perspektiv, gör att det ska bli intressant att följa hennes utveckling vidare.

Umeåkonstnären Hans Arvidson visar i ett av de mindre rummen ett slags omedelbara målningar från en vistelse i Nordingrås natur. Skissartat fria och grovhuggna bilder, ofta komponerade i geometriska ramverk. Bilderna kastar sig tvärt mellan det naturlyriska och det dramatiska, målat förmodligen avsiktligt med en sorts spontan eufori. Det blir en slående kontrast till hans större och överlag abstrakta målningar i stora salen, som är mera komplexa och balanserade. Med naturen som motiv når han här en större jämvikt och djup i mötet mellan rå dramatik och stillsam poesi. Den abstrakt upplagda kompositionen ger en vink om hans möjligheter.

Jan K Persson

Foto Ulf Edberg

Sofia Linde