VOLYM
 



 

TRUNK konstvideofestival på turné i länet

I morgon torsdag 28 februari på Kramfors konst & kulturdag (biografen Royal) visas ett urval filmer från TRUNK internationella videofestival som genomfördes i november i Östersund. Samma filmer visades nyss på Kulturmagasinet i Sundsvall 24 februari. Vill man se ett bra smakprov på bra internationell videokonst ska man inte missa tillfället. Festivalen i Östersund "The Nordic art video festival" genomförs var annat år under ledning av konstnärerna Hans och Karin Kvam, en öppen festival som tar emot bidrag från hela världen och som samtidigt är en tävling.


Ur "Under construction" av Zhenchen Liu. (Pressfoto)

Senast gick första priset till Zhenchen Liu, Frankrike, för filmen "Under construction". Det är en visuellt mycket långt driven videoanimation, som förenar konstnärlig vision med stark politiskt innehåll, i det här fallet det kinesiska arbetet med att "restaurera" Peking inför OS. Juryns motivering var: "För det monumentala bildspråket där animationen och det dokumentära berättandet smälter samman och obevekligt skildrar ett övergrepp på människor som pågår här och nu. Maktlösheten och hopplösheten förmedlas med smärtsam skärpa i en cynisk värld där medkänsla saknas."

Denna film plus ett femtontal andra kommer att visas i Kramfors. Här finns en bra blandning av dokumentära, allvarliga, surrealistiska och kittlande konstvideos. En av de formellt mest effektiva filmerna, där bild och ljud synkats till det knivskarpaste, är "Collision" av Max Hattler, Storbritannien, där islamsk och amerikansk symbolik förenas i en märklig abstrakt mix. En annan film som man bör lägga extra märke till, är "Il Castrato" av Katarina Kozyra, Polen, ett både obehagligt och skruvat sofistikerat erotiskt drama.


Ur "Collision" av Max Hattler. (Pressfoto)

Vad kännetecknar då konstvideo från konventionell film? Främst kanske den korta speltiden, från någon minut till 15-20 minuter. Den kräver alltså koncentration och effektivitet. I motsats till vanlig film där i regel berättelsen betonas mera än bildspråket, är konstvideon riktat på bildens egen dramaturgi där det visuella och ljudmässiga är samtidig med innehållet. Konstvideo är även plattformen för filmiska experiment, där till exempel det banala och extrema placeras på samma nivå som högstämt allvar. Medan den konventionella filmen framför en berättelse, kan konstvideo liknas vid en enskild tanke, ett hugskott, en poetisk koncentrerad vision.


Tetriskonst på Kulturmagasinet. (Foto: Jan K Persson)

Ett roligt prov på kombination av musikaliskt live-ljud med rörliga bildfragment genomfördes i samband med visningen på Kulturmagasinet i Sundsvall. I "Tetriskonst" improviserade Kim-Evert Olofsson, Pontus Joneström och Gustaf Lindström, med jazzigt abrupta ljudslingor mot en videoskärm med det uråldriga geometriska datorspelet Tetris. Videokonst som levande happening, mera sådana flippade excesser är välkomna i länet!

Jan K Persson
2008-02-27