förmåga
att skapa en ”plats” med ett innehåll som alla kan relatera
till. Och eftersom jag gjort en del verk i komplicerade offentliga miljöer
har denna egenskap blivit en tillgång.
2) Dina arbeten präglas av å ena sidan av allvar och å
andra sidan av humor. Det ironiska eller dubbeltydiga syns tydligt i exemplen
”Celline” och ”Pärlemor”. Hur ser du på
den aspekten, är det två sidor av samma mynt, är det svårt
att vara enbart ”allvarlig” när världen ser ut som den
gör, kan humorn eller leendet göra oss mera uppmärksamma? Hur
ser du på problemet med ironin, är den inte väl uttjatad efter
de senaste femton åren?
JN: Det mångtydiga känns som ett effektivt vapen
i kampen mot enfalden. Ironiska verk som intar en "von oben"-attityd
och helt exkluderar publiken genom obegripliga åthävor blir ju
rätt meningslösa. Jag försöker tillämpa Brechts ”Wehrfremdung”,
idéer som innebär att man i sitt berättande håller
en viss distans för att aktivera åskådarens eget kritiska
tänkande.
5)
Det humanistiska perspektivet har,
som jag ser det, en avgörande roll i din
konst. Vad är drivkraften för ditt fortsatta
arbete
som konstnär, om du kan precisera
det i något så när enkla ord?
JN: Eftersom konsten oftast är ett
oartikulerat medium, så kan den i sina
bästa stunder, via känslan och bortom
orden hjälpa till med att öka förståelsen
för och avdramatisera skeenden i vår tid
och på vår plats. Det känns ju som en
viktig uppgift. Sedan hur och på vilket
sätt är ju upp till var och en av oss
konstnärer.
Text: Jan K Persson
Foto: Jörgen
Nilsson
Sättet att arbeta är ju också avhängigt av det sammanhang man för tillfället arbetar i. Ett torg i Mellansel erbjuder andra förutsättningar än ett galleri i Malmö.
3) Förutom skulptur arbetar du också med måleri. Där tycker jag mig se ett tydligare poetiskt och romantiskt drag. Beror det bara på att måleri är en mera förförisk och ”mjukare” teknik?
JN:
En period i mitt liv var jag helt såld på svepande laveringar/hinnor
av Alizarin, Scarlett-Lake och Cadmium-red-deep på papper. Innehållet
var helt underordnat formen, lusten att använda rött var viktigare
än det faktum att det såg ut som tulpaner och det räckte som
bevekelsegrund en tid. Målningarna fungerade i början också
som en slags psykoterapeutisk moteld mot den rädsla och känsla av
förlust jag kände i samband med min fars bortgång.
4)
Du har också inom din konstnärliga verksamhet arbetat konst- och
kulturpolitiskt, som rådgivare i olika sammanhang i kommun och landsting,
varit ordförande i KRO-distriktet, och nu som projektledare för
Statens Konstråd. Är samhälls- och kulturkritik viktiga
ingredienser i din konstnärliga helhetssyn?
Är du en ”engagerad” konstnär om
uttrycket tillåts?
JN:
Konstnären är en del av det samhälle
han lever och verkar i, och av det skälet
går det inte att separera konsten ifrån det
sammanhang i vilken den produceras. Att
hålla sig informerad om Skandia och utfallet
av Landstingets revisioner är ju lika viktigt
som att veta hur man blandar oljefärg,
eftersom båda exemplen påverkar min
situation både som konstnär och
enskild individ.