|
|
|
Essä av Ulf Linde
Om
ett visst slags inskränkthet
Den konst
som mot 1300-talets slut gjordes i Europa - från Prag
till Dublin, från Kalix till Palermo - har i konsthistorien förts
samman under rubriken Den sköna stilen:
en fromt sötad och svassig gotik. Några sekler tidigare
hade det funnits gott om lokala skolor - flera stycken bara på Gotland
t ex - men år 1400 såg det mesta likadant ut, som på våra
dagars flygplatser. Så förflyttade också kyrkan
sina dignitärer över den dåtida världen lika
beskäftigt
som dagens storföretag förflyttar sina; klerkerna skulle
känna
sig hemma överallt.
Vid den här tiden fanns det egentligen bara en avkrok som
visade »inskränkthet, motvilja mot yttre impulser och dylikt« -
för att citera vad en ordbok anger som bibetydelsen av adjektivet provinsiell -
och det var republiken Florens. Traktens egna bondska fysionomier,
som de hundra år tidigare målats av Giotto, ersattes aldrig av
de anemiska ängladragen
på modet.
I
Florens höll man på sitt; man var provinsiell.
I dag intresserar sig ganska få för företrädarna
för den sköna stilen, men desto fler för Masaccio, Uccello,
Piero della Francesca... - florentinska provinsialister allihop.
Vilket kunde visa att ordet provinsiell, som pejorativ /nedsättande
betydelse, red./, har ett begränsat användningsområde.
Det provinsiella kan inte avfärdas med de reflexbetonade
fnysningar som i dag är comme-il-faut. Ett radikalt nyskapande
måste
när allt kommer omkring äga rum på en särskild
plats, och ingen kan på förhand exakt peka ut den platsen.
Ingenting hindrar att undret inträffar i, säg, Kilmarnock
eller Pajupuro. Ingenting hindrar heller att det nya har sina rötter
i en förbisedd lokal tradition,
som i Florens en gång. I varje fall måste det härröra
ur förbisedda möjligheter och om de möjligheterna kan
ingen uttala sig så länge de är förbisedda.
Däremot har man skäl att misstänka att de
som fnyser åt allt provinsiellt i själva verket har försvurit
sig åt
en rådande konformism, att de är lika spakt, eller beräknande,
likriktade som förespråkarna för den sköna stilen
för
sexhundra år sedan. »Just nu bör konsten se ut så har...« -
varför det? Om Masaccio skulle ha rättat sig efter ett sådant
dekret hade ingen i dag vetat vem han var.
I grund och botten hävdar den som avfärdar
det provinsiella att epigonen är överlägsen den som
vill åstadkomma
något eget. Att den egna platsen inte duger. Men tag da Bouguereau,
som bättre an någon annan förkroppsligade det sena
1800-talets konformism - världsberömd efter att ha finslipat
ett par generationer medaljerade salongskonstnärers teknik
- och jämför honom
med Cézanne. Medan Bouguererau satt i Paris och, förhoppningsvis,
gladde sig åt sina medaljer, satt Cézanne nere i Aix och
slet med Mont SainteVictoire, berget som han sett sedan han föddes.
- Det går inte att förneka att Cézanne var ytterst
provinsiell.
Besynnerligt nog är föraktet för det
provinsiella mest utbrett i provinsen - en egendomlig masochism.
Man kan se det i den svenska kritikens höga uppskattning av 1909 års
män,
generationen som sägs ha stått för modernismens genombrott
i svensk konst. Men vad har de kritikerna beundrat? 1909 års män
var inga förnyare. De var epigoner som begrep mycket litet av den
Matisse som de åberopade;
deras konst var en tunn efterklang. De målare som förhöll
sig likgiltiga till de utspädda importprodukterna, som Hilding Linnqvist
eller Eric Hallström, uppfattades som aningslösa offer för
Sveriges isolering under första världskriget. De kom att kallas naivister,
en term som de själva avskydde. Etiketten var helt malplacerad -
naiva var de minst av allt: redan före kriget hade de, efter att
ha sett Lhôtes
utställning i Stockholm 1913, ägnat sig åt kubistiska
experiment - flera år före GAN! De kände mycket väl
till vad som rörde sig i tiden, men de nöjde sig inte med att
bara stämma
in i kören. De ville göra något själva: de knöt
an till Pehr Hörberg, Ernst Josephson och Edvard Munch i stället
för de parisiska koryféer som Georg Pauli presenterade i
Flamman. Måleriet
de åstadkom var starkt och ursprungligt på ett helt annat
sätt än
de s k genombrottsmännens. - Men de var provinsiella. Det kritikerförstärkta
skramlet från de tomma tunnorna överröstade dem.
Det sker ständigt, också nu. När svenska
konstkritiker tycker som man nyss tyckt i Paris eller New York sväller
tuppkammarna på dem, de anser sig initierade - "pålästa",
som en av dem för en tid sedan skrev. Och i kraft av sina importerade
omdömen prisar de sedan - epigonerna.
Ulf
Linde
EFTERORD
Medan curatorer och kulturadministratörer skaffar sig klippkort
till världens alla konstmetropoler kanske de missar något
större, som rent av sker i deras egen provins. Volym har i
flera essäer uppmärksammat tankarna om förhållandet
centrum – periferi, rent av om ett centrum i periferin.
Den s k internationella konsten kan lätt skymma det nära.
I det större tycks berömmelse
och pengar locka, i det lilla kanske det stora sker.
VOLYM har nu glädjen att kunna publicera Ulf Lindes fortfarande provocerande
tankar, första gången publicerade i kulturtidskriften
Artes, 2/1996.
Ulf Linde är den mest
betydande nu levande konstkritikern i Sverige. Hans inflytande har
varit och är
fortfarande avgörande för alla som deltar i svenskt konstliv.
Mycket av vad Ulf Linde skrivit finns samlat i boken Efter
hand, redigerad av Lars Nygren.
Torgny Åström
|
|
|