Är konsten för alla?
Ett samtal om pedagogik,
kommunikation och roller
Text: Miriam
Andersson och Sara Källström
Bakgrund
Just nu införs fri entré på flera museer och samtidskonsten
tar plats på kulturhistoriska institutioner och i det offentliga
rummet. En större och mer sammansatt publik strömmar till institutionerna,
vilket innebär att kraven på det pedagogiska arbetet växer.
Behovet av att utforma ingångar till konsten blir allt viktigare
då den ska göras möjlig för ”alla” medborgare;
oavsett kön, klass, ålder, etnisk tillhörighet, utbildningsgrad
och kanske intresse. Samtidskonstens dilemma är att den kan upplevas
som svår att förstå och där får pedagogiken
en betydande roll. Men det handlar inte bara om det arbete som den pedagogiska
avdelningen på en institution gör, utan om den pedagogiska
medvetenheten som måste genomsyra hela arbetsprocessen och strukturen
i utställningsarbetet. Arbetet med en utställning faller ganska
platt om man inte lyckas kommunicera och förmedla sin idé
till publiken.
Inom ramen
för Internationella Curatorutbildningen på Stockholms Universitet
valde vi att som slutprojekt undersöka den förmedlande delen
av utställningsprocessen. Genom intervjuer och samtal med personer
som på olika sätt verkar inom konstfältet antingen som
pedagoger, curatorer, handläggare, kritiker eller konststudenter,
insåg vi att det finns ett behov av att diskutera frågor som
berör pedagogik, kommunikation och rollerna curator/pedagog. Mellan
dessa roller finns ett spänningsfält som till stor del beror
på makt, hierarkier, strukturer och bristen på kunskap om
varandras funktioner i utställningsarbetet.
Undersökningen
resulterade i en uppsats, en utställning och en paneldiskussion under
våren 2005. Nedan följer ett samtal med våra reflektioner
och tankar kring några av de frågeställningar som varit
centrala i undersökningen. Arbetet med denna undersökning har
till stor del varit ett pågående samtal och en diskussion
mellan oss om hur man som curator kan arbeta med den förmedlande
delen av utställningsprocessen.
Vad menar vi med frågan
”är konsten för alla”? Vilka är alla?
Miriam Andersson - Termen ”alla” är
problematisk och just därför vill vi använda oss av den.
Det är ett begrepp som politiker ofta använder när de talar
om medborgarna och det är ett begrepp som museum- och konsthallschefer
använder när de talar om sin publik. Men vi undrar om alla medborgare
verkligen ingår i denna term. När man säger att man vill
nå alla med sin verksamhet så menar man oftast inte riktigt
alla. För en tid sedan var även invandrargrupper, människor
som bor i förorten och arbetarklass inte helt tydligt inräknade
i termen ”alla”. Nu arbetar de flesta kulturinstitutioner
i samhället mot dessa grupper för att få dem att träda
in i deras verksamhet. Men för att detta ska ske krävs en pedagogik
som lockar, öppnar ingångar och utmanar. Jag tycker att det
är viktigt att man som institution vet vad man vill uppnå med
att nå alla. Man måste formulera sitt uppdrag och motivera
sina val. Det räcker inte med att bara öppna portarna man måste
kunna erbjuda något när alla kliver in.
Sara
Källström – Ja, jag undrar hur mycket institutionerna,
stora som små, reflekterar över sin klassbundenhet och faktumet
att många grupper står utanför och hur man tar sig an
det då man har ett uppdrag att närma sig en allt större
publik. Institutioner med en samling har också det arvet att förhålla
sig till. Där fyller det konstpedagogiska arbetet en stor funktion
när det gäller att aktivera och arbeta med det material man
har, men utefter nya förutsättningar och med nya perspektiv
eftersom behoven har förändrats. Men målet ska ju samtidigt
inte vara att dra så mycket folk som möjligt, utan att nå
dem som kommer.
Vilka
pedagogiska grepp kan användas för att möta de behov som
uppstår med en mer differentierad publik?
MA - Ett sätt att ge besökarna både valmöjligheter
och en känsla av att de är uppmärksammade som olika typer
av individer med olika intressen och bakgrund, är att kunna erbjuda
en meny av olika slags visningar. Visningarna kan ha olika teman; kronologiskt
eller tematiskt. Ett specifikt fokus kan vara ett tema eller att visningen
är biografisk och utgår helt från konstnärens livshistoria.
Visaren kan vara en konstnär eller curator. En visning kan ha fokus
på samtalet kring konsten, som konstsamtal. Att skapa förutsättningar
för en publik att ha ett mer initierat samtal om konst med en professionell
konstpedagog, konstnär eller curator tror jag skulle utveckla mötet
med konsten enormt. Det viktiga med detta samtal är att den som leder
det lyckas skapa en atmosfär som är behaglig och intressant
för alla medverkande så att ingen behöver känna sig
obekväm.
SK – Med debatter och diskussioner kan man ta upp frågor som
är relaterade till konsten idag, ur ett samtida perspektiv, vare
sig det rör sig om samtida konst eller historisk. Och att göra
detta i en välkomnande och avslappnad miljö kan konsten knappast
ha något att förlora på. Genom samarbeten med grupper
i samhället som inte har en naturlig ingång till konsten, skapar
man möjligheter för dem att närma sig konsten och konstinstitutionerna.
Även programverksamheten kan tillföra mycket i det sammanhanget
eftersom man som pedagog också kan skapa händelsebaserad konst
som bygger på en direktkommunikation med publiken.
MA – Men är man inte en curator då?
SK – Ja, kanske det. En pedagog kan ju ha samma tänk som en curator
när det handlar om att curera ett program. Skillnaden ligger i vilket
sammanhang de verkar och vad syftet är.
MA – I framtiden kommer stor fokus att läggas på utvecklingen
av olika tekniska pedagogiska redskap, som till exempel audioguiden, men
även platser på museet eller institutionen där man kan
söka mer information ifall man vill. Hemsidan, webben är ett
mycket viktigt pedagogiskt instrument som många institutioner kan
utveckla till interaktiva mötesplatser. Det viktiga blir att webben
korrelerar med det som sker på plats, samtidigt som webben har oändliga
möjligheter att erbjuda ännu mer information än det som
finns i den befintliga utställningen.
SK – Den nya tekniken ger framför allt valmöjligheter för
publiken. All tänkbar information finns som genomarbetat material
i datorn, men du väljer som besökare hur mycket och på
vilken nivå informationen ska vara. Kanske är du mest intresserad
av den tekniska biten, kanske vill du veta mer om konstnärens biografi
och den konsthistoriska kontexten. Eller så är man redan bevandrad
och önskar mer analys och fördjupning.
Ska
rollerna curator/pedagog definieras eller luckras upp?
MA - Jag tror på samarbete mellan curator och pedagog.
Och jag tror att detta samarbete fungerar bäst om rollerna definieras
och att framför allt pedagogen känner sig trygg i sin roll.
SK – För att uppnå denna samarbetsanda krävs det att
båda parter inte upplever det som en konkurrenssituation som någon
ska gå vinnande ur, vilket jag tror att problemet ofta är.
Denna upplevda känsla av ett hot kan bara bero på att man inte
är tillräckligt insatta i varandras verksamheter och kanske
inte ens har gemensamma möten som behandlar utställningsverksamheten
ur bådas perspektiv för att kunna åstadkomma bästa
möjliga resultat.
MA - Det verkar som att misslyckade samarbeten till stor del beror på
att rollerna varit otydliga och att man då inkräktat på
varandras områden i arbetet. Det går självklart att driva
ett utställningsprojekt där man som curator och pedagog arbetar
väldigt nära och kanske inte inlett arbetet med att just bestämma
vem som är vem men i dessa fall har man redan en respekt för
varandra så att definieringen blir överflödig. Om en curator
planerar att arbeta med en pedagog så är det viktigt att pedagogen
släpps in i arbetsprocessen, som curator så måste man
våga det. Curatorn upplever att det är obehagligt att släppa
ifrån sig kontrollen och uppfattar att det sker när en pedagog
kommer in i arbetet. Men detta måste man som curator jobba med så
att man känner sig så pass trygg i situationen att man kan
vara generös och berikas av att samarbeta med en pedagog. Ju tidigare
pedagogen får komma in i processen desto bättre jobb kan han/hon
utföra. Men självklart är det ett möte mellan båda
roller och det ligger även på pedagogen att ha förståelse
för curatorns idéer och kanske oro över hur utställningen
ska utvecklas. Som sagt, det är betydelsefullt med en definiering
av rollerna. Och om rollerna i vissa projekt ska kunna luckras upp så
är respekten för varandra viktigast för att arbetet ska
kunna fungera.
SK – Ja, det pratas mycket om att pedagogerna måste stärka
sin roll och position. Jag tycker det finns en problematik i detta synsätt
eftersom det blir en sluten utvecklingsprocess som gör andra inblandade,
till exempel curatorerna, mer revirtänkande eftersom de då
sannolikt upplever ett hot från pedagogerna på frammarsch.
Ett förtydligande av pedagogens roll bör ske genom en gemensam
strävan efter att samarbetet ska fungera och därmed gagna allas
arbete och i slutänden ge det bästa resultatet. Konstpedagogerna
kan inte själva utveckla sin roll. För att kunna öppna
sig för en diskussion om sin roll och för samarbeten med andra
måste de först definiera sin egen roll och verksamhet. Jag
tror på att försöka undvika vi- och domtänkandet
inom institutionerna, men för att kunna åstadkomma det måste
man vara medveten om varandras uppgifter. Det måste finnas en strategi
på konstinstitutioner för att området ska kunna utvecklas.
En helhetssyn på verksamheten, samt att pedagogik, tolkning och
förmedling tydliggörs som funktion i relation till forsknings-
och utställningsarbetet. Ett steg i den riktningen är en gemensam
utbildning.
MA - Hela diskussionen om rollerna och kommunikationen har att göra
med tolkningsföreträdet. Vem som har rätt att tolka konsten
och vem som då har makten. Det känns som att denna fråga
ligger i grunden eller i bakgrunden till många av de samtal som
vi haft. Återigen handlar det om sin egen position i fältet
och vad man har för syn på konstens relation till människan.
Vad
är konstens uppgift och roll i samhället?
MA - En skillnad som framkommer när vi talat med
alla dessa personer är synen på konstens uppgift. Om den ska
finnas för att den har ett syfte som kan generera något, en
känsla, en förändring eller om den bara kan existera för
sin egen skull. Eller ska den finnas för att det finns konstnärer
som har ett behov av att skapa konst? Eftersom vi framför allt undersökt
institutioner som i någon form får ett stöd från
statligt håll känns det som att utgångspunkten för
dem är att konsten har en oerhört viktig roll och funktion i
vårt samhälle. Jag håller med om det. Man kan ju resonera
på vilket sätt konsten ska finnas i samhället för
medborgarna.
SK – För mig är konsten som något som kan öka
förståelsen om det samhälle vi lever i och om oss själva.
Verkets betydelse uppstår ju i mötet med betraktaren, precis
som vi människor definieras och ”blir till” i relation
till andra människor. I allt konstpedagogiskt arbete måste
man alltid utgå ifrån konsten. Bra konst är mångskiktad
och på en viss nivå har konsten en egen betydelse som inte
går att formulera, det unika mötet mellan konstverket och besökaren,
vilket är en sorts pedagogik i sig. När förutsättningarna
är goda kan konst förändra människors liv. Därför
måste man om man arbetar med utställningar försöka
skapa goda förutsättningar för människor att kunna
möta konst. Men man kan bara visa på riktningar, aldrig sanningar.
MA – Det skulle vara skrämmande att leva i ett samhälle där
konsten inte har någon plats. Konsten har en förmåga
att spegla det som pågår i samhället. Samtidskonsten
idag har till stor del tagit på sig rollen att kommentera, kritisera
och problematisera.
SK – Det finns ju också den estetiska dimensionen där det
handlar om smak. Men mycket av konsten idag handlar inte om det, utan
tar upp komplexa samhällspolitiska frågeställningar –
som ju berör alla människor oberoende av bakgrund.
Måste
all verksamhet vara teoribaserad för att tas på allvar?
SK – Grunden i pedagogiskt arbete är nog ändå
att föra samman teori med hur man arbetar praktiskt. Men detta kan
se ut på många olika sätt, beroende av vad man har för
utgångspunkt i sitt arbete. Konst kan lätt bli för teoretiskt,
och man måste lämna plats för att uppleva konsten också
med hjärtat och inte bara med huvudet. Men det finns en risk med
att inte vara medveten om de teoretiska diskussionerna eftersom man då
inte kan försvara sin verksamhet gentemot sina kritiker eftersom
man inte talar samma språk. Det är viktigt att ens arbete är
förankrat i en själv, men det rymmer samtidigt en dubbelhet
eftersom kör man bara sin grej riskerar man inte heller att göra
fel eftersom man inte behöver förhålla sig till någon
annan än sig själv. Bygger man sin verksamhet kring sina egna
intressen måste man kunna motivera sina val för att detta arbetssätt
ska kunna betraktas som en professionellt. Faran är annars att man
målar in sig själv i ett hörn och inte tas på allvar.
I viss mån måste man nog arbeta medvetet med systemet snarare
än emot det för att kunna åstadkomma verklig förändring.
Man kan även undra om det går att basera sin verksamhet på
akademisk forskning och samtidigt vara alternativ.
MA - All verksamhet måste kanske inte vara teoribaserad men vad man
än bedriver för verksamhet så är den redan sprungen
ur något och detta måste man vara medveten om. Jag anser inte
att en verksamhet kan vara helt självständig från allt
som tidigare genomförts. Det finns ju alltid en tanke bakom det man
arbetar med och presenterar, och denna tanke ska man ta på allvar.
Vad
menar vi konkret med att vi vill se en ökad medvetenhet kring frågorna
pedagogik, kommunikation och roller?
MA - Det kan innebära att man till att börja
med talar om dessa frågor. Att man på institutioner och organisationer
diskuterar hur viktigt man tycker att det är med roller och om man
framför allt är nöjd med hur arbetsprocessen fungerar kring
en utställningsproduktion. Till exempel anser vi att vår utbildning
bör ta upp dessa frågor i något moment. Vi utbildar oss
till curators och i vårt arbetsfält kommer vi att behöva
vara medvetna om denna diskussion. Utan en publik eller grupp människor
som möter vårt arbete, blir det vi gör ganska meningslöst.
Att öka medvetenheten innebär inte att alla curators ska verka
som pedagoger utan vi vill föra in denna aspekt; att förmedlingen
kring en utställning är central.
SK – Och att pedagogen och curatorn med sina respektive specialkunskaper
ska ges utrymme att kunna formulera sig kring sin verksamhet. Av detta
följer en kvalitetsmedvetenhet i arbetet som alla, inklusive publiken,
tjänar på. Jag ser det också som en medvetenhet kring
pedagogikens möjligheter att experimentera med olika sätt att
arbeta med konst, för där har pedagogiken en viktig roll att
fylla.
Att
ställa ut ett konstverk kan i sig vara ett pedagogiskt grepp. Kan information förta upplevelsen av konsten?
SK – Det finns ett ständigt övervägande
i hanteringen av information. Hur mycket ska sägas öppet? Hur
mycket av kunskaperna hos betraktaren kan förvandlas till insikt?
Kommer spänningen och magin hos verket försvinna om man ger
för mycket information? Kan en hemlighetsfullhet tolkas som ett odemokratiskt
sätt att hantera kunskap? Det handlar liksom mycket annat om ett
upprätthållande av ett system av makt där vissa ritualer
kring konsten praktiseras för att upprätthålla föreställningar
om konstens speciella värde.
MA - Jag undrar om det finns någon situation där man kan möta
konsten utan att den blivit medierad över huvudtaget. På sätt
och vis har det redan skett genom konstnären. Man kan till och med
fråga sig om det är ett pedagogiskt grepp att göra konst.
Som konstnär kan man ju behålla idéerna kvar i huvudet…
Nä, men det kan finnas en poäng i att själva upplevelsesituationen
av konsten kan påverkas av information i sammanhanget. Denna information
kan vara en väggtext eller en broschyr men egentligen så har
informationen satt igång redan när du kliver in i det rum där
du ska uppleva konsten. Jag ser ingen motsättning i att man ibland
vill uppleva konsten utan någon som helst kringinformation och att
man ibland vill ha informationen för att berika och förstärka
sin upplevelse av konsten. Ett besök i en utställning kan erbjuda
både en känslomässig upplevelse och en intellektuell reflektion.
SK - Konstnären, curatorn och pedagogen kan styra över själva
förståelseskapandets processer, men inte över upplevelser
och känslor. Informationen i sig gör inte att konstupplevelsen
tar sig in i medvetandet, men den är ofta nödvändig för
att göra det möjligt. Och kanske kan en konstutställning
helt utan förklaringar, där betraktaren får göra
hela arbetet själv, skapa en energi som annars inte skulle ha uppstått.
Det kan finnas en risk att det informativa seendet utan lust tar över
i en utställning. Men jag tycker inte att upplevande behöver
stå i kontrast till ren fakta. En viss mängd kunskap kan göra
att publiken känner sig säker nog att våga uppleva och
ta in. Man blir stressad då man inte förstår och känner
sig exkluderad för att man inte hänger med. Konstupplevelsen
får inte handla om värderingar. ”Tänk själv,
upplev själv”, som Miss Universum säger. Det ska pedagogen
inspirera till och skapa en miljö som tillåter det.
Är
det möjligt och ska målet vara att göra utställningar
som har flera olika ingångar på olika nivåer för
en bred publik?
MA - Målet måste vara att det går att
göra utställningar som fungerar och tilltalar en initierad publik
och en bredare publik om man är en institution som får ekonomiskt
statligt stöd. Men detta mål kan inte alltid uppnås.
Man kan lyckas med detta när utställningen har en tydlig idé,
för när den har det så kan man som utställningsgrupp
hitta olika ingångar i materialet som kan gestaltas och erbjudas
publiken. Jag tror inte att man ska rygga inför att konsten och ofta
samtidskonsten är svårbegriplig och inte särskilt lätt
att ta till sig. Meningen är ju inte att allt ska vara lättuggat
och bortfiltrerat på svårigheter. Tvärtom, det häftiga
sker i mötet med konst som känns svårbegriplig men som
man efter en stund hittar en ingång till. Det är med detta
möte som man som curator och pedagog måste våga arbeta,
genom att använda en pedagogik som tillför en dynamik istället
för att ta bort den från konsten.
SK – Det handlar först och främst inte om att ge ”nycklar”
för att alla ska kunna förstå. Konst är konst och
måste få vara det. Genom en smart inramning som inte parasiterar
på konsten kan man forma en utställning som får en bred
publik att uppleva den på flera olika plan. Men man måste
också komma ihåg att publiken i sammanhanget inte ska serveras
något, utan snarare ges möjlighet att möta upp på
halva vägen. Genom konsten kan man få en massa erfarenheter
formulerade, den ska väcka lust eller reaktion, snarare än att
avskräcka. Jag tycker inte publiken behöver definieras i termer
av initierad eller oinitierad. Däremot kan man i utställningsarbetet
vara exklusiv, men inte exkluderande.
Hur
skulle en utbildning för de olika yrkesrollerna inom konstfältet
se ut?
MA - En masterutbildning som har ett basår med grundläggande
teoretiska moment som berör utställningsproduktion, pedagogik
och kritisk analys i både tal och skrift. Efter basåret väljer
man inriktning och vidare studier till; curator, pedagog eller kritiker,
som pågår ytterligare ett år. Om man studerar tillsammans
och lär känna varandra behåller man kontakten in i det
framtida arbetslivet. Det medför en respekt för varandras yrkesroller
eftersom man varit i samma studiesituation och kanske vid samma vägval.
Barriären och gränsen mellan de olika grupperna blir då
inte så hög och svår genomtränglig. I många
fall är ju de olika rollerna gränsöverskridande.
SK – Ja, jag instämmer. Idealet vore om curatorn hade det pedagogiska
medvetandet med sig från början, vilket skulle vara möjligt
på ett annat sätt än idag om det fanns en gemensam utbildning.
Målet med en sådan utbildning är att man ska ha en gemensam
grund och därmed respekt och förståelse för varandras
arbete, även om man sedan har olika utgångspunkter i sitt arbete.
Meningen är att man ska arbeta med det man är bäst på
och genom utbildning når man en ökad professionalisering för
alla roller. Konstkritiken är också en komponent i meningsskapandet
kring konsten och fyller en viktig funktion som länk mellan konsten
och publiken.
MA – På grundutbildningen bör det finnas ett moment med
texten och språket som centralt tema. Vilken roll man än har
i konstfältet är det viktigt att använda sig av språket
på ett medvetet sätt. En vilja och ambition till att kommunicera
är grunden i all typ av förmedling om det så handlar om
konstkritik, visningar eller curerande.
Har det någon betydelse
för förmedlingen hur verksamheten finansieras
?
SK – Med offentlig finansiering följer ett
pedagogiskt uppdrag. I själva verket kan detta uppdrag påverka
pedagogiken på två sätt; antingen ser institutionen det
som ett nödvändigt måste eller att de just därför
utmanas till att utveckla pedagogiken till det bästa tänkbara.
MA - De institutioner och platser som får statligt och kommunalt stöd
har en skyldighet att vara tillgängliga för alla medborgare.
Men frågan är om själva pedagogiken påverkas av
typen av finansiering. Förmedling i någon form sker alltid
och pedagogiken i sig behöver egentligen inte se annorlunda ut på
Moderna museet än Magasin 3, bara för att de är finansierade
på olika sätt. Däremot så ser självklart deras
uppdrag olika ut.
En
blick mot framtiden…
MA - Besökaren, publiken eller ”alla”
måste erbjudas ett val. Detta val kan bestå i hur man väljer
att ta del av en utställning. Antingen besöker man något
av våra statliga museer, eller åker ut till Konst2 i Skärholmen
och helt ensam tar del av ett konstverk eller så väljer man
att delta i ett konstsamtal på Liljevalchs. Det centrala är
att valmöjligheten finns. Det som ska erbjudas är just olika
ingångar och pedagogiska grepp som gör att man som mottagare
av konsten upplever att något spännande och unikt sker.
SK – Jag vill se offentligt finansierade institutioner som är
radikalt medvetna om sin pedagogiska uppgift, och som har nya idéer
om hur man kan driva en institution. Organisationens struktur påverkar
ju till stor del verksamhetens utformning och innehåll.
MA - I utställningssammanhang med samtidskonst kommer mötet med
konstnären att utvecklas; fler konstnärssamtal, konstnärer
som har visningar och ateljébesök. Både curatorer och
pedagoger har ett spännande och ansvarsfullt skede framför sig,
just för att samtidskonsten vill säga något om vår
tid, om oss själva och vår framtid. Det är viktigt att
vi som vill arbeta i detta fält skapar förutsättningar
så att möjligheten finns för konsten att verka bland oss
istället för att den ska kunna bortresoneras som svår,
pretentiös och irrelevant.
SK – Jag läste en text som är ett samtal mellan Carlo Derkert,
Ingela Lind och Eva Nordenson från 1973 där de diskuterar konstpedagogiken,
rollerna i utställningsarbetet och publiken. Det intressanta och
samtidigt nedslående är att deras resonemang om hur konstpedagogiken
ska utvecklas och vilken roll pedagogiken ska spela är densamma som
förs inom konstpedagogiken idag! Vår förhoppning är
att det kommer att ske större förändringar inom detta område
så att man inte upplever samma sak om man läser vår undersökning
om trettio år.
Miriam Andersson, Curator – miriam.andersson@bredband.net
Sara Källström, Curator – sarkal@spray.se
|